vrijdag 26 september 2014

" My Fabric Stash "



Goeie avond!
Tijd om een nieuw artikel op mijn blog te plaatsen en deze keer gaat het over " My Fabric Stash ".
Hierbij laat ik jullie al mijn mooie stoffen zien die ik met hart en ziel goed verzorg en netjes stockeer.

Wat zeg ik? Goed verzorgen?
Ik ben zodanig lui dat ik nog nooit één stofje of nog maar iets gewassen heb voor ik iets maakte, met daarbij 1 uitzondering, de flanellstoffen. 
Flanellstoffen krimpen zodanig in de was, dat ik deze natuurlijk wel eerst MOET wassen.

Hetgene wat ik wel altijd doe voor ik aan een werkje begin is eerst al de stoffen die ik ga gebruiken strijken. Het nut hiervan is dat de stoffen door de hitte van het strijkijzer al een deel gaan krimpen, zodat als ze gewassen zouden worden voor de eerste keer niet helemaal in elkaar gaan krimpen

De meeste mensen die aan een quilt beginnen zullen eerst al hun mooie stoffen wassen en/of fixeren.
Ik zou DIT ook MOETEN doen!
Ik weet het, het is een heel erge en slechte gewoonte. 

Stoffen hebben natuurlijk ook altijd een soort van " verzorging " nodig om hun mooie houdbaarheid te behouden. 
Speciale quiltstoffen zijn zodanig goed in kwaliteit ( en duur in prijs ) dat deze ook wel een verzorging nodig hebben maar die stoffen blijven voor honderden jaren goed. Zoals de meeste wel zullen weten zijn er quilts die al honderden jaren meegaan.

Normaal gezien is het het beste dat je je stoffen voor je iets begint wast en ze nadien aan de lucht laat drogen. Soms is het ook het best de stoffen al op voorhand te fixeren met azijn, zodat de kleuren achteraf bij het wassen er niet in 1 kleur uitkomen!
Als je witte stoffen combineert met rood en je ze op voorhand niet gewassen of gefixeerd hebt, is de kans groot dat de quilt er bij een eerste wasbeurt helemaal roze uitkomt, dan komt er geen wit meer aan te pas. 

Dus aan iedereen een goede raad ! WAS EN FIXEER JE STOFFEN ALVORENS TE BEGINNEN.
Een goede raad die ik daadwerkelijk ook eens moet toepassen.


Op deze moment bewaar ik al mijn mooie stofjes (of toch bijna allemaal) in schoendozen.
Zelf heb ik ze ook al bewaard in mandjes of gewoon in de kast gelegd, maar ik vind het toch prettiger in een schoendoos. In een schoendoos kan je ze allemaal mooi geplooid bewaren en heb je altijd een mooi overzicht over al je stoffen.




Tildastoffen! Hiermee doe je me altijd een plezier :-) 
Elke collectie die uit komt vind ik de stoffen altijd mooier en mooier worden. Ik kan me nooit inbeelden dat ze nog mooier kunnen worden, maar blijkbaar wel.


De zeer mooie collecties die moda uitbrengt, daar ben ik ook altijd helemaal ondersteboven van!
De mooie rode kleuren en al die bloemetjes of soort van vintage look en sfeer die ze naar boven kunnen brengen is fantastisch! 


Een echt gezellige collectie van Vero's World! Deze brengt me ook een bepaalde gezellige sfeer. Ik hou van gezelligheid op en top!




Ik heb ook nog hopen aan stoffen liggen in de kast die ik allemaal nog mooi moet strijken en mee in schoendozen moet ordenen. Hopelijk vind ik binnenkort de tijd om heel mijn grote kast eens grondig te ordenen, zodat de rest aan stoffen opgeruimd kunnen worden en heel de kast netjes is.

Hebben jullie nog andere leuke ideeën om stoffen te bewaren of hoe we onze stoffen nog beter kunnen verzorgen???
Reageer hieronder of stuur een mailtje naar sewingandstuffbyisabelle@hotmail.com

Groetjes Isabelle x x x













Geen opmerkingen:

Een reactie posten