woensdag 22 januari 2014

Stitchery en de verschillende steekjes...


Wat is stitchery?
Stitchery is eigenlijk het zetten van steekjes in de stof, waarmee je een afbeelding op je stof verkrijgt.

Een voorbeeldje van mijn eerste stitcherywerkje:




Hieronder is mijn stitchery/quiltwerkje afgewerkt.




In mijn stitcherywerkje hierboven heb ik alles mooi genaaid met rood, een werkje van Sunbonnete Sue.
Natuurlijk kan men stitchery in alle verschillende kleurtjes doen!


Wat heb je nodig?
Om te kunnen beginnen aan een stitcherywerkje heb je natuurlijk een stukje stof nodig en garen.
Ik gebruik altijd katoenen stof, en ook "bijna" altijd DMC garen ( DMC borduurgaren Mouliné = splijtgaren die makkelijk te verdelen zijn) .
DMC garen zijn voor mij tot hier toe de beste garen om te gebruiken voor stitchery!

Hier een lijstje met alle voordelen van DMC garen:

  • 6 - draads!!!
  • De kleuren geven niet af! = 100% kleurvast, dus ook wasbaar! Mag met de strijkijzer over gestoomd worden.
  • Ze zijn lichtbestendig.
  • Heeft een heel breed en vast kleurenpallet.
  • 100% Egyptische katoen.
  • Kleurengarantie => Er is nooit een verschil in verfbad!!!!!!
  • Lengte = 8M
  • Mag op alle soorten weefsels gebruikt worden.

Als men aan een stitcherywerkje begint, moet men eerst de afbeelding op de stof overtekenen. Nadien gaat men beginnen met steekjes zetten. 
We zien dat de DMC garen in 6 - draad is, de meeste werkjes worden met 2 draadjes genaaid.
Dus we splitsen de 6 draadjes in 3 groepjes van 2 draadjes.
We maken een knoopje in de draad en beginnen de steekjes te zetten.

HIEROVER KOMT BINNENKORT EEN TUTORIAL VAN ONLINE!

De stitcherysteekjes:
Dit boek heb ik meegebracht vanuit Engeland "Canterburry".
Hier staan alle verschillende steekjes stap voor stap in uitgelegd, heel handig als je met een werkje bezig bent en sommige steekjes niet meet correct weet uit te voeren.


















 Hierover komt binnenkort een tutorial online!

Groetjes Isabelle







Geen opmerkingen:

Een reactie posten